Keystone logo
© TESS
The Polytech Orléans engineering faculty

The Polytech Orléans engineering faculty

The Polytech Orléans engineering faculty

Invoering

The Polytech Orléans engineering faculty

Polytech Orléans maakt deel uit van het nationale Polytech-netwerk van universitaire technische scholen. Lid zijn van deze exclusieve groep betekent dat Polytech'Orléans een superieur programma aanbiedt met een breed scala aan majors op de meest geavanceerde vakgebieden, slechts een uur ten zuiden van Parijs, op een beboste campus.

Een sterk industrieel concurrentievermogen en lokale synergieën tussen industrie, onderzoek en opleiding hebben geleid tot de oprichting van een knooppunt voor concurrentievermogen in "elektrische energiewetenschappen en -systemen" en een ander punt over sensoren. Cosmetic Valley ligt heel dicht bij Orléans met beroemde bedrijven op deze gebieden.

Middelen

Het multidisciplinaire programma voorgesteld door Polytech'Orleans biedt afgestudeerden de uiteenlopende vaardigheden en expertise die nodig zijn om de innovatieve leiders van morgen te worden. Onze curricula hebben het EURACE-label.

... met hightech faciliteiten en ultramoderne apparatuur ...

  • Twee sites (Galilee en Vinci) met meer dan 150.000 vierkante meter aan recente constructie
  • Computerbronnen, waaronder 22 laboratoria, internet en laserprinters, met een ruime keuze aan software (CAD, numerieke berekening, simulatie, enz.)
  • Amfitheaters, audiovisuele studio's en taallabs
  • Apparatuur voor basis- en technologisch onderzoek beschikbaar voor studenten voor specifieke cursussen en projecten:
  • spectrumanalyse-apparaat
  • subsonische windtunnels
  • automotive testbanken
  • glasvezelsystemen
  • laserlaboratoria
  • scanning elektronenmicroscopisch
  • een plasmareactor
  • kilometertellers
75441_75422_CaptureISAT.png

Een ethische en coöperatieve school

Toegewijd aan duurzame ontwikkeling

In het kader van het Groene Project van de Universiteit van Orléans verbindt de school zich er krachtig toe om Duurzame Ontwikkeling en Maatschappelijke Verantwoordelijkheid te respecteren. Deze benadering heeft verschillende strategische assen waarvoor governance, een actieplan en enkele indicatoren zijn vastgesteld. De vijf belangrijkste geïdentificeerde assen zijn:

  • Duurzame consumptie en productie: productie-inventaris en follow-up - gaande van veilige tot gevaarlijke afvalinzameling en -proces - zal worden geïmplementeerd door bijvoorbeeld het opzetten van een beleid voor het beheer van drukstromen.

  • Onderwijs en opleiding: de scholen leiden de besluitvormers van morgen op en zijn vervolgens verantwoordelijk voor het vergroten van hun bewustzijn van duurzame ontwikkeling, aangezien hun gedrag en beslissingen de toekomst van de mensheid zullen beïnvloeden.

  • Klimaatverandering en energie: het doel is de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Een koolstofvoetafdruk van het gebouw en zijn activiteiten zal worden uitgevoerd met een sterke deelname van zijn technische studenten en personeel

  • Duurzaam transport en mobiliteit: Polytech verwelkomt een groot aantal technische studenten en personeelsleden op de Campus en hun verplaatsingen moeten in aanmerking worden genomen om de impact op het milieu te beperken.

  • Governance: een aanpak van duurzame ontwikkeling kan niet geïsoleerd worden uitgevoerd. Het vereist de steun en betrokkenheid van alle belanghebbenden (technische studenten, personeel, plaatselijke autoriteiten ...). Het impliceert een sterke impuls van het management en duidelijk participerend bestuur.

Bezorgd door de toepassing van een verbeteringsproces

Kwaliteitsmanagement valt binnen de dagelijkse aanpak van Polytech Orléans is een doel dat de school tot een permanent continu verbeteringsproces verplicht. De school is betrokken bij een project dat gericht is op generalisatie van het verbeteringsproces op alle functionele niveaus en van plan is om vóór het einde van 2014 de ISO 9001-authenticatie te krijgen.

De werken - begonnen in het kader van het verbeteringsproces toegepast op de begroeting van het publiek - kunnen ook toestaan ​​dat de school het label Marianne krijgt.

Ten slotte is het implementeren van een verbeteringsproces ook gericht op het plaatsen van de school in een duurzame omgeving (zie bovenstaande paragraaf) die sterk wordt ondersteund door de agglomeratie Orléans en het netwerk van Polytech-scholen.

Beloofd voor gendergelijkheid

Ter gelegenheid van de ondertekening van het Handvest gendergelijkheid in het Franse hoger onderwijs,

Polytech Orléans heeft een scheidsrechter voor gendergelijkheid aangesteld en zich resoluut ingezet voor het respecteren van gendergelijkheid. Effectieve acties - gerelateerd aan zowel technische studenten als personeel - zijn geïmplementeerd en de waakzaamheid van het respect voor deze gelijkheidswaarden is constant.

Partner van het Civilian Service Institute

Geassocieerd met de actie van het Instituut voor Burgerlijke Service, begeleidt Polytech Orleans de jongeren die bewezen hebben dat ze over potentieel en motivatie beschikken en hen aanbieden om de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor de uitvoering van hun toekomstplan.

Door deel te nemen aan een actie die commitmentwaarden met zich meebrengt, helpt de school jonge mensen met een sterk potentieel en verbetert ze haar teams (technische studenten, docenten, onderzoekers, administratief en technisch personeel) zonder haar uitmuntendheid op te geven.

Aandacht voor zijn technische studenten en personeelsleden

De technische studenten en stafleden brengen veel tijd door op school. Daarom hebben menselijke relaties een leidende positie in Polytech Orléans. Anticiperend op professionele relaties ervaren in bedrijven, probeert de school altijd om een ​​werksfeer zo onaangedaan mogelijk te behouden. Dit maakt het mogelijk om nieuwe projecten te ontwikkelen en internationale inzetten op engineeringtrainingen te beantwoorden.

Concreet worden informele ontmoetingen met de naam Cause café vaak gehouden met de Head of School en stafleden (één keer per maand) en met studenten (één keer per trimester). Sinds de oprichting heeft de school een bemiddelaar aangesteld die verantwoordelijk is voor het vergemakkelijken van de communicatie, het herstellen van relaties, het verzenden van klachten tussen gebruikers en het management. Deze bemiddelaar is ook de referent van de school voor gendergelijkheid (zie bovenstaande paragraaf).

Actieve deelnemer aan het programma «Cordées de la réussite»

De school neemt deel aan de "Cordées de la réussite", georganiseerd door de regionale onderwijsautoriteit van Orléans-Tours. Dit programma is gericht op:

  • Psychologische en culturele obstakels onderdrukken die studenten van een bescheiden achtergrond kunnen weerhouden en tot zelfcensuur kunnen leiden als ze over alle vaardigheden beschikken die ze nodig hebben om topsectoren te betreden,

  • Ze aanmoedigen om langdurige opleidingscursussen te volgen, of het nu gaat om intensieve funderingsgraden, universitair onderwijs of hogescholen op prestigieuze universiteiten.

  • Leraren en technische studenten van de school werken met verschillende scholen in het regionale gebied. Toespraken en bezoeken vinden plaats op middelbare scholen en respectievelijk Polytech verwelkomt scholieren van middelbare scholen voor introductiedagen en bezoeken.

Toegewijd aan professionele ethische ontwikkeling

Elk jaar huurt de school verschillende teams van technische leerlingen aan in de regionale competitie voor de bevordering van professionele ethiek. Deze wedstrijd wordt georganiseerd in samenwerking met de Franse districten van de Rotary en de Conférence des Grandes Ecoles (conferentie van prestigieuze colleges op universitair niveau). Het moedigt deelnemers aan om na te denken over waarden die moeten worden geïmplementeerd om de samenleving van morgen op te bouwen. De school ondersteunt dit evenement omdat het het ethisch denken van studenten ontwikkelt naarmate hun deelname aan het beroepsleven dichterbij komt.

75442_75423_SIA-AESM-TV20161.jpg

Sleutel figuren

Polytech Orléans dat is:

  • 1 Polytech geïntegreerde cursus.

  • 5 technische specialiteiten.

  • 1 000 technische studenten.

  • 240 afgestudeerden in engineering elk jaar.

  • 5 800 afgestudeerden in engineering.

  • 70 doctoraatsstudenten.

  • 100 docenten en onderzoekers.

  • 50 administratieve en technische personeelsleden.

  • 7 geassocieerde onderzoekslaboratoria.

  • Meer dan 40 sport- en culturele verenigingen.

  • Gebouwen van 15.253 m² binnen een beboste campus.

Locaties

  • Orléans

    Université d'Orléans Château de la Source Avenue du Parc Floral BP 6749, 45067, Orléans

Opleidingen

    Instelling biedt ook:

    Vragen